Thursday, May 14, 2009

Membina Pasukan: Strategi Kepimpinan Dalam Mengatasi Beberapa Masalah Asas Semasa

Gayle Lantz


Di sebalik usaha membangun pasukan yang terbaik, masih banyak organisasi yang beroperasi pada keupayaan yang rendah dalam menghasilkan keputusan yang diinginkan. Mereka telah melaburkan waktu dan wang dalam program yang diharapkan dapat membantu anggota berfungsi dengan baik, namun hasilnya bersifat jangka pendek.

Apakah permasalahannya? Setiap situasi itu unik, namun di sini ada beberapa kemungkinan:

• Sesetengah atau semua anggota tidak ingin berfungsi sebagai pasukan. Mereka telah menjadi biasa untuk beroperasi secara sendirian dan tidak melihat nilai operasi secara keseluruhan.

• Pembinaan pasukan tidak berhubungan dengan hasil kerja. Sebaliknya pasukan mengalami latihan yang membentuk perasaan buatan semata-mata. Walaupun pasukan telah belajar tentang satu sama lain dari hal gaya perilaku, profil motivasi, kekuatan individu, dan lain-lain, mereka telah gagal untuk menghubungkan usaha mereka dengan hasil yang dikehendaki.

• Tidak ada tindakan lanjut selepas satu-satu acara. Pembinaan pasukan yang berjaya mestilah melalui pendekatan yang strategik, bukan sekadar mengharap yang terbaik dari satu-kali acara sahaja. Ia mesti menghasilkan idea tindakan untuk membantu pasukan dan organisasi mencapai tujuan mereka. Pembelajaran, pengaplikasian dan pemerkasaan berterusan sangatlah kritikal.

Daripada semua masalah yang berpotensi memberi impak negatif kepada pasukan, berikut adalah sebahagian hambatan yang umum dalam kejayaan pasukan berdasarkan pengalaman saya dan bagaimana cara untuk mengatasinya.

Halangan # 1: Tumpuan yang kabur.

Dalam situasi ini, pasukan benar-benar tidak tahu bagaimana untuk berfungsi. Sama ada satu pasukan telah kehilangan fokus pada penghasilan atau anggota yang tidak pernah jelas tujuan mereka sejak awalnya. Sebaliknya, mereka telah menjadi terlalu bertumpu kepada anggota yang lain - menilai apa yang mereka lakukan, membuat sangkaan, spekulasi, tikam belakang, salah menyalahi, dll Tanpa fokus yang jelas, anggota pasukan sering bertindak terhadap peristiwa di lingkungan mereka. Mereka merasa terganggu oleh anggota lainnya atau hanya respon kepada masalah di sekitarnya. Tidak ada tumpuan strategik berpasukan atau keupayaan untuk bergerak maju.

Saran: Sebagai pemimpin, Anda harus campur tangan dan menjelaskan gambaran besar tujuan serta harapan. Dalam rangka menyelesaikan tugas ini secara efektif, anda harus berkomunikasi tentang tujuan dalam beberapa cara yang sesuai dengan kepelbagaian anggota. Sebahagian mungkin perlukan penerangan visual (misalnya, peta jalan); lain mungkin perlu mengetahui "mengapa" di belakang tujuan untuk meyakininya. Pastikan kejelasannya. Minta pasukan menggambarkan kefahaman keseluruhan tujuan dalam perkataan mereka sendiri. Kemudian jelaskan atau betulkan mengikut kesesuaian.

Halangan # 2: Kurangnya kepemimpinan.

Kepemimpinan penting untuk membantu pasukan berjaya. Tanpanya, anggota akan memakai cara mereka sendiri. Sebahagian akan berjalan sejauh dan secepat mungkin untuk membuktikan diri mereka sendiri, melepasi had serta banyak mengambil risiko. Yang lain akan duduk diam selama yang mampu, menghasilkan sedikit yang mungkin, namun tetap mengeluh tentang pekerjaan yang belum selesai. Beberapa pemimpin terlalu sibuk bertumpu kepada agenda politik atau karier masing-masing. Pemimpin lainnya tidak memahami peranan mereka atau tidak memiliki skil kepemimpinan yang baik.

Saran: Lakukan sesi penumpuan strategik secara berterusan. Pemimpin yang kuat akan membantu pasukan tumpu pada tujuan (apa) dan strategi (bagaimana). Adakan pertemuan informal secara bersemuka secara konsisten untuk mendapatkan laporan langsung dan maklum balas, mengenal pasti punca masalah pembahagian kuasa. Jika anda perlu membangunkan kepemimpinan anda sendiri, pastikan itu menjadi keutamaan. Jika anda menilai karier anda, cari pelatih atau mentor untuk membantu anda. Ingat, untuk meningkatkan orang lain - anda harus terlebih dahulu meningkatkan diri sendiri.

Halangan # 3: Statik.

Pasukan mungkin terperangkap dalam amalan yang mungkin telah lama didirikan. Mereka menjadi malas atau berhenti mencoba pendekatan baru. Anggota baru mungkin tidak berpuas hati kerana kurangnya keterbukaan untuk idea dan cara operasi yang baru. Anggota yang berpengalaman selalunya mempertahankan hal yang biasanya telah dilakukan.

Saran: Kenal pasti satu aspek dari pasukan yang anda sangat harap perubahan terjadi. Bercakap dengan pasukan anda untuk memastikan semua orang faham tentang nilainya dan bersetuju dengan perubahan tersebut. Tentukan apakah hasil yang terbaik jika pasukan membuat perubahan, gunakan prosedur baru, cuba pendekatan baru atau melakukan apapun yang anda sarankan. Kemudian dapatkan idea-idea dari pasukan bagaimana memastikan ianya terjadi.

Membangkitkan semangat tentang kemungkinan yang baru akan memudahkan pasukan untuk bersikap tidak statik. Pasukan yang paling berkesan dapat mempertahankan amalan-amalan terbaik sementara menyesuaikan diri dengan lingkungan baru atau perubahan organisasi. Mereka tidak berpuas hati dengan status quo. Di antara amalan terbaik mereka ialah terus mencari cara baru dan lebih baik untuk melakukan pekerjaan mereka. Mereka tidak sekadar berpuas hati dengan gerakan atau latihan remeh yang dapat meningkatkan kesadaran, namun berhenti di situ.

Kesimpulan: Tak kisah sama ada Bob ialah biru, hijau atau kuning jika ia tidak dapat menghubungkan kesadaran dirinya dengan hasil. Hal yang sama juga berlaku pada peringkat pasukan. Anggota pasukan mungkin anggap menarik untuk mempelajari lebih lanjut tentang anggota yang lain, tetapi jangan lupa untuk membantu menterjemahkan pelajaran ke dalam bentuk hasil.

Pemimpin yang hebat menghabiskan waktu menjelaskan tujuan, mengembangkan keterampilan kepemimpinan mereka sendiri dan mengenal pasti cara-cara baru untuk mencapai hasil yang besar. Sambil tidak bingung dengan pengurusan mikro, pemimpin yang efektif akan memeriksa dari waktu ke waktu untuk memastikan bahwa tujuan organisasi dan strategi tetap jelas. Pada saat yang sama, mereka membantu membangun kemampuan individu pasukan dan tidak membuat kerja pasukan secara sendirian.

Dengan membuka komunikasi yang produktif dan konstruktif ke tingkat yang lebih tinggi akan membantu pemimpin meningkatkan keberkesanan dan pasukan mereka berfungsi secara efektif. Pemimpin sering merasakan tidak perlu untuk mengingatkan semua orang dalam pasukan tentang apa yang harus dilakukan. Fokus pada mempengaruhi bukan melaksanakan.

Pembinaan pasukan adalah salah satu cara untuk mencapai hasil, bukan pencapaian itu sendiri. Apa yang anda ingin pasukan anda capai?

No comments: